vrijdag 22 april 2011

Lesbos. 22 april, reisdag maar ook 1e waarnemingen

Stipt om half 5 vanmorgen stonden Rien (Kordes, mijn reismaatje) en ik klaar voor de taxi. Deze was echter 10 minuten te laat omdat hij naar het verkeerde adres gestuurd was, waar hij vervolgens ons de schuld van gaf. Sukkel. Gelukkig was het niet druk onderweg zodat we toch met maar 5 minuten vertraging op Schiphol aankwamen. Hier stond de rest van ons reisgezelschap, totaal 12 deelnemers en 2 reisleiders al klaar om te gaan inchecken. Omdat een van de heren (Wim) problemen had met overgewicht van zijn bagage moest er wat gerommeld worden. Ik heb toen Steven (reisleider 1) zijn laptop overgenomen in mijn handbagage zodat zijn handbagage als ruimbagage meekon en hij een stuk bagage van Wim als handbagage kon meenemen. Natuurlijk was ik dat al weer vergeten op het moment dat we door de handbagagecontrole gingen en moest mijn rugzak nog een keer door de scanner. Gelukkig verder geen problemen. Hierna hoognodig tijd voor ontbijt en koffie. De 1e gelegenheid was Starbucks. Daar dus maar neergestreken, maar wel debiel duur. Bijna 20 euro voor 2 koffies en 2 broodjes... We moesten instappen bij gate D87, verder weg bestaat haast niet dus we hebben ook nog stevige ochtendwandeling gemaakt. Keurig op tijd (7:40 uur) vertrokken we. Ik had een plekje bij het raam en het was redelijk helder, heb dus lekker uit zitten kijken. Om 12:00 uur lokale tijd landen we op Mytiliny (een uur later dan bij ons) en om 1 uur zaten we in de busjes op weg naar Molivos. De temperatuur viel wat tegen, en het waaide nog al, maar het was wel mooi zonnig weer. Na een poosje rijden komen we aan bij een rivierarm die uitmond in een baai (op de kaart opgezocht, Dipi Larissos rietvelden). Hier is het eerste wat we waarnemen een cetti'szanger die explodeert als we de deur van de bus open doen. Verder o.a. gier- alpengier-, oever-, boeren- en roodstuitzwaluwen, balkankwikstaarten, ijsvogeltje, aalscholver, arendbuizerd en - verre - witwangsterns. Na een poosje kijken gaan we verder. Volgende stop is bij Mesa, aan de oostpunt van de baai van Kalloni. Hier vliegen witvleugel- en witwangsterns, leuk om te vergelijken en voor het eerst dat ik beide soorten zo goed kan zien. Op een van de brugpijlers alweer een ijsvogeltje (in NL nog niet een gezien dit jaar en hier 2 op 1 dag...). Vervolgens naar Skala Kalloni voor de lunch. Heerlijk op een overdekt terras aan het water. Pasta met een lokaal biertje (Mythos) 8 euro... Overal lopen zwerfkatten, waarvan veel hoogzwangere moedertjes. Sommige bedelen aan tafel, andere liggen gewoon midden op het terras.
Zwerfkatjes bedelen aan tafel
 Na de (late) lunch tijd voor nog wat vogelen. We rijden vanuit het stadje naar een klein pleintje met eucapyptus bomen, de zgn. Mini Soccer Pitch. Hier wonen de dwergooruiltjes. Eentje zit in de boom direct naast de bus, een andere in een boom verderop. Ze storen zich niet aan het feit dat ze lokale beroemdheden zijn en dutten rustig.

Dwergooruil
Na de dwergooruilen rijden we langs (en door) de Eastriver (Tsiknias hoor je nu officieel te zeggen, maar bij vogelaars bekend als Eastriver) wat grote- kleine en blauwe reiger oplevert. Overal zingen grauwe gorzen en zitten paapjes. Verder hoor je - zeker langs de rivier - op veel plaatsen de cetti's zanger. Bij de zoutpannen aangekomen zien we onze eerste steltkluten, kluten en flamingo's. Inmiddels wordt het tijd om naar het hotel te gaan om ons daar te installeren. We arriveren daar rond half 7. Rien en ik hebben een kamer met een 1-persoons en een 2 persoonsbed. Ik mag het grote bed, Rien neemt het kleine. Na nestelen tijd voor een drankje op het terras. De zon gaat onder en het wordt koud. Toch eten we vanavond buiten. Morgen maar binnen. Na lijsten om even na 10 uur moe maar voldaan na een dag vol indrukken in bed.