zaterdag 24 oktober 2009

Weer een nieuwe soort voor Nederland

Was het vorige week de Kaspische Plevier die heel vogelend Nederland naar Texel lokte. Vandaag (eigenlijk donderdag al) is het een Taigastrandloper die iedereen naar een klein dijkje net buiten Zwolle lokt. Ook ik ga, want de vogel zit op een met trein en OV-fiets te bereiken plek. Om half 9 stap ik de trein naar Zwolle om daar een uur en 10 minuten later weer uit te stappen. Ik heb de GPS bij me, waar ik de route via de fietsrouteplanner in geladen heb. Wel makkelijk, tot dat blijkt dat ik de snel weg op gestuurd wordt. Gelukkig kan ik wel zien waar ik heen moet, dus volg ik gewoon wegen die me in de richting van de Vreugderijkerwaard sturen. Al gauw fiets ik over het bewuste dijkje en in de verte zie ik de drom vogelaars al staan. Ik stel mij op aan het eind van de rij met mijn telescoop en na enige aanwijzingen heb ik het beestje in de kijker (196). Een klein bolletje, iets meer dan half zo groot als de ook aanwezige Bonte Strandlopers, met opmerkelijk lange tenen aan de groenig/gelige poten. Er zit hier ook een Gestreepte Strandloper, als ik er dan toch ben moet ik die natuurlijk ook zien. Dat lukt in eerste instantie niet zo erg, maar bij de 2e poging na een intermezzo met een mogelijke Kleine Vliegenvanger (niet teruggevonden) bij de boerderij onderaan het pad, lukt het wel, en zelfs zo goed dat ik op een gegeven moment Taiga-, Gestreepte- (197) en Bonte Strandloper in een kijkerbeeld heb. Leuk om ze te kunnen vergelijken. Gestreepte en Bonte zijn ongeveer even groot, en dan dat kleine druk fouragerende bolletje dat er tussendoor scharrelt. Na 2 uur heb ik het wel gezien en keer ik (inmiddels in de stromende regen) terug. Ik kom zonder problemen terug op het station en ben rond 3 uur weer thuis. Nog ruim tijd om boodschappen te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten