zondag 25 oktober 2009

Grote Grijze Snip

Als ik dan toch druk aan het 'twitchen' ben moet ik de Grote Grijze Snip die al ruim 2 weken in de Flevopolder zit ook maar gaan 'doen'. Dus klim ik op zondag morgen met fiets en al in de trein naar Almere Oostvaarders. Ik vind dat ze hier ook maar OV-fietsen neer moeten gaan zetten, want 't is wel een gesjouw. Tegen 11 uur kom ik aan op de kijkbult bij het Jan van de Boschpad. Hier is het gezellig druk en de Snip is in beeld. Al gauw heb ik hem ook gevonden (198). Hij is druk aan het fourageren en poetsen. Verder kijkend zie ik een Zeearend verweg op een dode boom zitten. Een Slechtvalk zit te drinken, badderen en poetsen aan de rand van het water. Grappig om te zien dat hij op deze manier geen enkele bedreiging lijkt te vormen voor de Wintertalingen die uitdagend vlak voor hem langs durven te zwemmen. Zodra hij echter opvliegt vliegen de talingen, en alle andere vogels, in paniek alle kanten op. Behalve DE snip, die blijft rustig zitten, drukt zich alleen een beetje... Op een gegeven moment ontdekt iemand een juveniele Zeearend die op het kadaver van een hert zit te fourageren. Een geweldig gezicht dat je ook in eens doet beseffen hoe groot die Arend nou eigenlijk is. Na een tijdje is hij uitgegeten en gaat hij een stukje verder op op de grond zitten uitbuiken. Als je niet beter wist zou je denken dat het een boomstam is. Een adulte Zeearend geeft nog even een fantastische vliegshow, waarbij prachtig de witte staart, lichte kop- en hals veren en de enorme gele snavel te zien zijn. Een 3-tal Wilde Zwanen (199) landt in het plasje achter de moddervlakte. Na drie uur uitkijken vind ik het wel weer genoeg. Iemand heeft gemeld dat er een Koereiger in de buurt van de hut de Zeearend zit, maar dat is me te ver fietsen tegen de wind in. Toch gauw een kilometer of 15... Ik ga dus weer naar het station, waar blijkt dat de trein naar Utrecht op zondag maar eens in het uur rijdt en net 10 minuten weg is... Oh well, ruim de tijd dus.

1 opmerking:

  1. hallo Jannke,
    Leuke stukjes op je blog, wij zijn ook echte natuurliefhebbers en gaan regelmatig op pad met ons campertje. leuk om op jouw blog ideeën op te doen. Marianne

    BeantwoordenVerwijderen