maandag 21 september 2009

Noorderpark

Vroeger was ik vaak op donderdag vrij en om een of andere onduidelijke reden was het dan juist die dag vaak slecht weer. Deze week was ik maandag en dinsdag vrij en het was prachtig weer!! Daar heb ik dus lekker van genoten. Maandag ben ik maar weer eens een stukje Noorderpark gaan fietsen, ook omdat al een week een Visarend bij het Bert Bospad werd gezien en die nog op mijn jaarlijst ontbrak. Omdat vrije dagen er ook zijn om niet zo vroeg op te staan was ik niet zo heel vroeg op pad, maar pas rond half 11. Bij Groenekan werd de mais geoogst en op de Kooidijk was het dus een drukte van belang met heen en weer rijdende trekkers met grote karren vol maishaksel. Hier zag ik nog 2 Boomvalken, die druk in de weer waren libellen te vangen. Die waren er genoeg dus ze leden geen honger en hadden tijd om te spelen met elkaar. Luid roepend jaagden ze in volle vaart achter elkaar aan. Een erg leuk gezicht. Aan de Westbroekse kant van het Bert Bospad de fiets neergezet en tot net voorbij het bosje het pad afgelopen. Ook hier werd druk gewerkt. De sloot werd uitgebaggerd. Op het pad vond ik een dode ringslang. Platgereden door de slootbaggeraar?




Gelukkig zag ik later ook nog een levende. Mijn eerste (en waarschijnlijk ook laatste) dit jaar. Hij (of zij) zwom in de sloot langs de oever, op zoek naar een plekje om er uit te komen. Even dacht ik dat dat niet zou lukken, maar gelukkig kroop hij algauw de kant op en door het gras weg. Altijd weer leuk om te zien hoe 'handig' slangen omhoog kunnen kruipen.





Na een poosje vruchteloos alle bomen en paaltjes (inclusief de favoriete dode boom) afgespeurd te hebben viel ineens mijn blik op een stipje op een paaltje vrij ver weg.


Daar zat 'ie, de Visarend... (ok, bewijsplaatje door de telescoop, maar toch...) Lekker in de zon met een vis in z'n poot. Na eerst een poos rustig om zich heen te hebben zitten kijken begon hij tenslotte aan zijn maaltijd. Na een half uurtje lekker te hebben zitten eten werd hij verstoord door een boer die zijn schapen ging voeren en verdween achter de bomen uit het zicht. Mooi, nr 176 op de lijst is binnen. Nog 9 om de lijst van vorig jaar te evenaren. Verder leverde de dag niet veel nieuwe bijzondere waarnemingen op. De Steenuil in de Bethunepolder hield zich verscholen en ook bij de Eendekooi was het stilletjes, op een late Purperreiger na.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten