zondag 28 maart 2010

Middelste bonte specht in Utrecht!

Guus Peterse melde op UVN dat hij vorige week zondag (de eerste lentedag 21 maart) op de terugweg van een VWU excursie naar de Stulp, achter Manege Arends aan de Eykensteijnstesteeg een mogelijke middelste bonte specht had gehoord. De 24e kon hij hem definief bevestigen. Vrijdag de 26e had ik tijd om ook eens even te gaan. Al vrij gauw hoorde ik 'm roepen vanuit de buurt van het huis RovĂ©restein. Na ongeveer een uur wachten, waarin hij af en toe riep, en ik uitgebreid kon genieten van het gebladblaas van de tuinman van Eykensteijn, - stel je voor dat er te veel bos in je tuin komt -, zat hij ineens in een eik z'n 10 meter van me vandaan, om vervolgens naar een berk op ongeveer de zelfde afstand te vliegen. Hier liet hij zich een paar minuten prima van alle kanten bekijken, vloog naar een eik een eindje verder weg en vervolgens, opgeschrikt door iets weer weg naar de plek waar ik 'm het eerst had horen roepen.

In het midden...
En hier nog eentje waarvan je met wat fantasie het rode petje kunt zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten