maandag 7 maart 2011

Middelste bonte specht en zwermende spreeuwen

Vrijdag werd in Amelisweerd een middelste bonte specht gemeld. Vorig jaar zat er een in de Ridderoordsebossen bij Maartensdijk. Niet eerder dan zondag had ik tijd om eens even te gaan kijken. Toen ik aan kwam stond er een iemand met een telescoop, maar die stond naar niks te kijken. Na een half uurtje rondgedrenteld te hebben kwam het verlossende woord.


'Hij is in beeld'. Inderdaad, daar zat 'ie, hoog in een eik. Jaarsoort nr 116 is binnen. Eerst was hij erg bewegelijk maar op een gegeven moment ging hij even zitten poetsen. Hier heb ik een klein filmpje van gemaakt



















Aan het eind van de middag ben ik met mijn ouders naar de zwermende spreeuwen bij Hoograven in Utrecht gaan kijken. In eerste instantie dacht ik dat we op de verkeerde plaats waren. Er was geen spreeuw te bekennen, maar na een poosje kwam een klein troepje aangevlogen en lande in de boom waar we ongeveer onder stonden. Toen dacht ik dat we dus te laat én op de verkeerde plek waren omdat het leek of ze gingen slapen. Vervolgens kwamen er meer troepjes aan, die ook eerst allemaal in de bomen gingen zitten. Maar opeens ging alles op de vleugels en begon de show. Draaiend, kantelend en kerend gingen geweldige wolken spreeuwen door de lucht. Regelmatig kwam een sperwer of slechtvalk de boel nog even extra opjagen wat nog meer spektakel tot gevolg had. Een prachtig gezicht met als enig nadeel de poepjes die de spreeuwen massaal laten vallen. Het klinkt op de auto of het hard regent. Ook mijn jas en pet zijn enigszins bespetterd geraakt. Zie hier en hier voor een paar filmpjes die ik gemaakt heb van deze show.

1 opmerking:

  1. Hoi Janneke,

    Wat leuk, die specht hebben wij afgelopen zondag eerst gehoord en later gezien. Het was bij Amelisweerd in het hoekje bos aan de rechterkant vanaf de plek waar je je fiets neerzet (niet dat een specht sessiel is, maar ff voor de plaatsbepaling).
    Gr, Sophie uit Utrecht
    Leuk om hem hier terug te zien op jouw blog!

    BeantwoordenVerwijderen