dinsdag 26 januari 2010

Oosterse Tortel

Ja hoor, ook deze megatwitch is in de pocket. Vanmorgen om half negen zat ik in de trein naar Leeuwarden om vandaar met de bus naar Wergea (of Warga, voor niet-Friezen) te reizen. Zo makkelijk als je die woorden typt, zo moeilijk kan de NS het je maken. Door de sneeuw van de afgelopen 6 weken is er te weinig materieel, waardoor de intercity van Den Haag naar Leeuwarden niet verder dan Utrecht rijdt. Dus eerst met de stoptrein naar Zwolle en vandaar met de intercity (die stopt op alle tussengelegen stations...) naar Leeuwarden. Ik had al 't idee dat we niet zo snel gingen, maar bij Heerenveen hield het helemaal op. Omdat het NS personeel bang was dat ze de deuren niet meer open zouden kunnen krijgen moesten we, na al een poos stilgestaan te hebben, nog een poosje uitwaaien op het perron. Na een minuut of 10 kwam de volgende intercity er aan. Die heeft toen het kapotte treinstel voor zich uit naar Leeuwarden geduwd. Drie kwartier later dan gepland kwamen we daar aan. Toen moest ik nog een tijd wachten op de bus, die maar eens in het uur gaat. Uiteindelijk was ik om half 1 in Warga. Een piepklein dorpje, zou dus niet zo moeilijk moeten zijn. Toch loop ik samen met wat andere vogelaars, waaronder een stel Belgen en een Engelsman, nog bijna anderhalf uur te dwalen en te zoeken, totdat iemand hem meld vanuit een achtertuin aan de Gele Eker. We mogen weer - net als bij de Troepiaal - in de tuin staan kijken.
Eerst zit ie een poosje suffig voor zit uit te koekeloeren, maar op een gegeven moment landt een merel in zijn boom en daar is hij niet van gediend. Na wat rekken en strekken vliegt hij op naar een boom wat verder naar achteren.
Na drie kwartier houd ik het voor gezien. Om 5 over half gaat de bus en die wil ik niet missen. Om 5 over 3 zit ik weer in de trein en om half 6 ben ik weer thuis. Verder als kadootjes voor de lijst nog roeken op de kerktoren en een mooie boterbuik (grote zaagbek) vlak voor Zwolle vanuit de trein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten