zondag 23 mei 2010

Pinksteren: MUS en Noorderpark

(onderstreepte soorten zijn nieuw voor de jaarlijst)

Het is tijd voor mijn 2e MUS ronde van dit jaar. Ik sta dus om kwart over 5 naast m'n bed en om kwart voor 6 ben ik de deur uit. Om 5 voor 6 sta ik op het eerste van mijn negen telpunten, waar ik 5 minuten moet luisteren en kijken naar wat ik hoor en zie. Toch is duidelijk dat ik best nog wat vroeger had kunnen beginnen. De roodborsten zingen nog wel, maar niet meer zo enthousiast als toen ik de deur uit ging. Verder is zowat alles wat je kunt verwachten in de bebouwde kom te horen, merel, diverse mezen, tjiftjaf, tuinfluiter, zwartkop en nog allerlei andere soorten, maar geen huismussen... Om kwart over 7 ben ik klaar met m'n laatste 5 minuten. Was het bewolkt en mistig toen ik begon, inmiddels heeft de zon de meeste bedekking verjaagd en fiets ik via de Gezichtslaan, achter de Mauritshoeve langs richting Hollandse Rading en verder langs de Graaf Floris V weg naar Egelshoek. Aan de Graaf Floris V weg zie ik een  bonte vliegenvanger. Een leuke toevalstreffer met een hard in aantal achteruit gaande soort. Bij het Bert Bospad is het ontbijttijd. Het licht is fantastisch en over al om me heen zingen grasmussen, (bos)rietzangers en andere vogels. Was het maar altijd zo mooi!! Na het ontbijt (met overvliegende grote zilverreiger) verder langs het Tienhovens Kanaal, naar het bankje aan het eind van de Eendenkooi. Bij het hek zingt een spotvogel. De bosuil in het kooihuisje is (nog?) niet thuis. Bij het bankje zet ik de telescoop op en het eerste waar mijn blik op valt is een prachtig mannetje zomertaling. Verder zitten er een lepelaar, een groenpootruiter, een tureluur en wat kieviten. Een purperreiger vliegt over. Na een half uurtje weer verder. Even verderop zingt de sprinkhaanzanger. Bij molen De Trouwe Wachter zingt de gebruikelijke snor. In de Bethunepolder kan ik de steenuiltjes niet vinden, maar ik heb het geduld niet om alle bomen stuk voor stuk af te speuren. Ik heb het idee dat er minder ganzen zijn dan andere jaren. Weet niet of er iets gedaan is om het aantal jongen in te perken. Aan het andere eind van het Bert Bospad is het lunchtijd. Ik loop een eindje het pad in en ga aan het water zitten. Er vliegen verschillende libellen, maar ik kan ze niet goed determineren. Fotograferen wil ook niet. Ze zijn zo snel dat er alleen maar bewogen plaatjes uitkomen... Lastig! Na de lunch trakteer ik mezelf nog op een lekkere milkshake bij de Westbroekse snackbar. Daarvoor moet ik wel eerst geld halen bij de flappentap, zondig hoor, op zondag in zo'n zwaar gereformeerd dorp. 'T is maar goed dat ik de dominee net heb zien wegfietsen... Op het nest achter de kerk zitten zo te zien 2 jonge ooievaars. In de Gagelpolder lukt het me weer niet om de blauwborst 2 vinden die daar in de voorgaande jaren wel was. Dat zal wel niks meer worden voor de lijst dit jaar... Wel zie ik een boomvalk, jagend boven de bomen. Ik zie hem een libel vangen en vervolgens zie ik hoe hij in de vlucht de vleugels er af rukt en het lijf opeet. De rest van de tocht verloopt zonder bijzondere waarnemingen. Aan het begin van de middag ben ik thuis. Tijd voor een douche en een tukje. Vanavond raclette eten (mjamjam) bij de Ouwe Lui, met Sytske en Heather.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten