zondag 28 november 2010

Rotskruiper en oehoe

Afgelopen maandag ontdekte Arnold Meijer een rotskruiper in de ENCI groeve in Maastricht. Dat is een leuke vondst van een soort die 20 jaar geleden voor het laatst in Nederland is gezien toen er langdurig een juveniel beest op het hoofdgebouw van de VU in Amsterdam verbleef. Dat was in de periode dat voordat ik mij met twitchen bezig hield dus deze limburgse vogel was voor mij een must. Eerder van de week kon ik niet echt van kantoor weg en gisteren was het SOVON-dag en dat wilde ik toch eigenlijk ook niet missen, daarom dus vanmorgen met de eerste trein, wat heroïscher klinkt dan het is, om 8:11 uur richting Maastricht vertrokken. De treinreis leverde nog weer een nieuwe treinlijstsoort op, een patrijs vloog verschrikt op uit een mooi berijpte akker ergens in Brabant. In Maastricht heb ik mij van een OV-fiets voorzien en ben ik naar de bekende plek gefietst. Bij het eerste kijkpunt aan de noord kant van de groeve kon met enige fantasie de oehoe (180b op de jaarlijst en 280 op de lifelist) ontwaard worden, maar echt bevredigend was het niet, je keek al behoorlijk tegen het licht in. Maar voor die oehoe kwam ik ook eigenlijk niet, mooi meegenomen, nog even een schaamsoortje opvegen, maar het echte werk moest nog beginnen. Al gauw was het zicht zo slecht dat het meer noordwestelijk gelegen kijkpunt betere kansen bood. Hier gebeurde echter helemaal niks, wandelaars kwamen en gingen, even als vogelaars. Een eekhoorn zorgde even voor wat vertier maar al gauw werden de blikken toch weer groevewaarts gekeerd. Rond half 2 vonden we (Guus Peterse was inmiddels voor een 2e dosis rotskruiper aangeschoven) dat het op het van hier goed zichtbare meer zuidelijk gelegen kijkpunt wel erg druk werd en dat het dus tijd werd om daar maar eens te gaan kijken. Geen moment te vroeg zoals bleek want toen ik aangefietst kwam ging er net een opgewonden golf door de daar opgestelde vogelaars. De vogel kwam van achter ons, ongeveer vanaf de fabriek onder ons langs gevlogen en verdween in een van de vele gaten (voor de lokaal bekenden, het 4e van links). Helaas was ik nog met m'n kijker en telescoop aan het stoethaspelen zodat ik deze actie miste... Gelukkig verscheen na een klein kwartiertje de vogel wederom en verplaatste zich nog wat verder naar links om vervolgens minutenlang onder in het 2e gat rond te scharrelen, daar wat heen en weer te vliegen, nog een poosje rond te dwarrelen, ondertussen alle kenmerken tonend, hopachtig gedrag en vlucht, trekkerig rond kruipen, daarbij ook steeds met de vleugels trekkend en in vlucht lijkt hij nog het meest op een grote vlinder. Wat een gaaf beest!!! Nr. 181/281 kon bijgeschreven.

1 opmerking:

  1. Ha Janneke, wat leuk dat je hem zo goed hebt kunnen zien. De moeite van de reis meer dan waard vermoed ik...
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen